Skip to main content

[Hadis] Alam Barzakh: Siapa yang terselamat dari soal jawab kubur


Siapa yang terselamat dari soal jawab kubur?

1. Orang yang mati syahid.

Dari Rasyid bin Sa’ad  dari beberapa sahabat Nabi, disebutkan bahawa seseorang bertanya kepada Nabi yang bermaksud:
“Wahai Rasulullah, mengapa orang-orang beriman akan diuji dalam kubur, kecuali para syuhada?” Baginda menjawab, “Kilatan pedang yang berkelibat di atas kepala mereka (para syuhada) sudah cukup menjadi ujian bagi mereka.”[1]

2. Orang yang ribath (berjaga di perbatasan wilayah kaum Muslimin untuk mencegah dari serangan musuh) di jalan Allah.

Salman berkata, “Aku dengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Ribath sehari semalam lebih baik dari puasa dan solat malam sebulan. Kalau seseorang nati (dalam keadaan ini), amalannya akan mengalir dan dicurahkan rezeki ke atasnya serta dijamin bebas dari ujian (kubur)”.[2]


3. Orang yang meninggal kerana sakit perut.
          


Abu Ishaq as-Su’aiby berkata, “Sulaiman bin Sord berkata kepada Khalid bin Urfatah (atau sebaliknya), Khalid berkata kepada Sulaiman:

“Apakah kamu mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa meninggal kerana (sakit) perut, tidak akan diazab di dalam kuburnya.” Salah seorang daripada mereka menjawan, “Ya.”[3]


4. Bacaan Surah Al-Mulk



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Surah Tabaarak akan mencegah azab kubur.”[4]

5. Orang yang meninggal pada hari Jumaat atau malamnya. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 
Tidak ada seorang Muslim yang meninggal pada hari Jumaat atau malam Jumaat, kecuali Allah pasti akan menjaganya dari fitnah kubur.”[5]



[1] . Aidh al-Qarni, S. Muhammad Husain Ya’qub, Dr. Muhammad A.R. al-Uraifi, op.cit. hlm.156
[2] Dikeluarkan oleh Muslim (1913) bab Fadl Ribath fi Sabilillah.
[3] Dikeluarkan oleh al-Tirmizi (1064) Kitab al-Janaiz ‘an Rasulillah, bab Ma Jaa fi as-Syuhada Minal Hamm. Dia berkata hadis ini hasan gharib.
[4] Dikeluarkan oleh Abu as-Syeikh dalam Tobaqat al-Asbahaniyyain (264) dari hadith Ibn Mas’ud dan al-Hakim dalam al-Mustadrak (2/498) secara mauquf tetapi dihukumkan sebagai marfu’.
[5] Dikeluarkan oleh al-Tirmizi, op.cit. bab Ma Jaa fi Man Maata Yaumu al-Juma’ah. Dia berkata hadis ini gharib.

Comments

Popular posts from this blog

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.