Skip to main content

Drama Syahadat Cinta di TV Al-Hijrah



Alhamdulillah wa syukur lillah…

Hari ini dapat lagi kita merasa segarnya udara memasuki rongga nafas kita. semua ini atas rahmat Allah yang tidak terhingga kepada kita. Alhamdulillah…

Sedikit review, pengenalan, perbandingan dan sinopsis ingin saya kongsikan di sini. Drama ini sedang ditayangkan di TV Al-Hijrah pada setiap Selasa jam 10 malam. Lihat promo drama Syahadat Cinta di bawah ini:



Review: 


Apabila melihat bingkisan drama ini, saya dapati tidak terlalu banyak bezanya dengan Filem Syahadat Cinta (boleh lihat sinopsis filem di sini). Filem dan drama Syahadat Cinta ini kedua-duanya merupakan adaptasi daripada novel Syahadat Cinta (klik sini untuk lihat sinopsis novel) tulisan penulis tersohor Indonesia saudara Taufiqrahman Al-Azizy. 



Secara kasarnya, penerbit drama masih mengekalkan penampilan watak serta susur cerita yang sama. Cuma yang menjadi perbezaan ketara adalah lokasi penceritaan. Namun, secara keseluruhannya aspek-aspek dan nilai cerita tersebut masih dikekalkan.

Alhamdulillah, tahniah saya ucapkan kepada penerbit drama, pengarah dan barisan pelakon yang membawa cerita tersebut dengan baik sekali. Saya amat berharap cerita-cerita yang sarat dengan mesej Islam seperti ini terus maju ke hadapan sebaris dengan drama-drama dan filem-filem yang kurang unsur Islamiknya.

Tahniah juga TV Al-Hijrah kerana telah berjaya dan menguasai tayangan rancangan dan cerita-cerita yang berunsur Islamik. Syabas! Sesungguhnya, saya amat pasti ramai penonton di luar sana yang sangat dambakan rancangan-rancangan sebegini. Bagi yang tidak dapat siaran TV Al-Hijrah bolehlah menonoton secara online TV Al-Hijrah dengan klik gambar di bawah ini. 


 
Web Rasmi TV Al-Hijrah


Sedutan sinopsis Drama Syahadat Cinta:

Iqbal merupakan anak tunggal kepada Kamarul Ariffin dan Mazni. Iqbal memiliki segala kemewahan yang memungkinkan dia menikmati apa sahaja kehendaknya. Namun semuanya berubah apabila ibunya terpaksa dikejarkan ke hospital gara-gara sikap pemabuk Iqbal yang telah melanggar ibunya dengan tidak sengaja ketika memandu untuk keluar dari rumah.

Iqbal amat menyesali perbuatannya, dan akhirnya bersetuju untuk mengikut nasihat bapanya untuk ke pondok Al-Amin. Selama 2 bulan berada di sana, Ustaz Abdullah Sidiq hanya menyuruh Iqbal mengambil air di tasik dan penuhkan ke dalam kolah. Iqbal amat marah dan rasa hilang kesabarannya. Ustaz Abdullah menasihati Iqbal supaya bersabar kerana sabar itu adalah sebahagian dari IMAN.

Bermulalah travelog tarbiah Iqbal apabila dia menanam azam untuk berkelana demi mencicip lautan ilmu di bumi Tuhan.

>> Untuk baca sambungan sinopsis (penuh), klik Sinopsis Drama Syahadat Cinta.
>> Dan terokai sedutan Filem Syahadat Cinta (Indonesia) di sini.   

Comments

Popular posts from this blog

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.