Skip to main content

Kenali Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M)



Kepada muda mudi, mahasiswa mahasiswi dan sesiapa sahaja yang cakna perkembangan semasa terutama menerusi internet pasti rata-ratanya sudah familiar benar dengan SW1M ini. Sebelum ini saya sendiri sepertinya tidak perasan akan kewujudan organisasi ini. Tetapi sejak meletusnya isu “LISTEN! Bawani vs Sharifah Zohra” di media sesawang diri ini terpanggil untuk kenal SW1M lebih dekat.

Sedikit info mengenai SW1M:

Pertubuhan SW1M yang ditubuhkan sekitar Januari-Febuari tahun lalu ini bertujuan untuk memperjuangkan hak wanita dan kanak-kanak.


SW1M dikatakan dapat membantu wanita dengan mendengar masalah mereka, termasuk kes-kes penderaan domestik, dimana organisasi tersebut kemudian menyerahkan kepada Perdana Menteri dalam bentuk memorandum. Tambahan lagi organisasi SW1M ini juga dilihat sebagai “NGO untuk BN” akan tetapi ahli organisasi tersebut mendakwa bahawa mereka bebas dan “tidak mewakili mana-mana parti politik”.

Slogan “1 Malaysia” dalam nama organisasi tersebut dipilih atas beberapa faktor. Antaranya adalah kerana mereka “menghormati” Perdana Menteri kita Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Antara peneraju utama SW1M ini adalah: Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin (Presiden) dan saudari Emalee (dikenali sebagai Ratu Naga) yang bertindak sebagai pentadbir halaman facebook bagi SW1M.



Pandangan saya, apa pun pertubuhan yang diwujudkan semestinya mempunyai misi dan visi yang jelas. Segala VMO yang bagus jika dijalankan dengan sebaiknya pasti memberi impak yang positif kepada seluruh masyarakat. Tambah pula bilamana ianya punya kolerasi yang kuat dengan pembangunan wanita maka ianya sangat baik sekali. Tetapi sayang seribu kali sayang jika agenda “besar” kita telah dikaburkan dan diruntuhkan dek kerana agenda “sampingan”. Maka dari situ masyarakat sekeliling semestinya sudah mula celik akan hakikat sebenar. Sejauh mana penafian agenda “sampingan” kita sebelum ini kini sudah jelas lagi terang. Justeru itu, pihak yang berkenaan harus ambil iktibar dan mencari solusi terbaik. Jangan diam sahaja dan berlaku tidak professional.   


Comments

Popular posts from this blog

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.