Skip to main content

Himpunan Kebangkitan Rakyat 112 berjaya dan aman



Hari ni hari bersejarah. Himpunan Kebangkitan Rakyat KL 112. Diadakan di Stadium Merdeka. Acara yang bermula sekitar jam 9.00 pagi hari ini tanggal 12 Januari 2012 berakhir sekitar 4.30 petang tadi. Dihadiri mencecah ratusan ribu peserta! Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar! Dengan mendapat kerjasama pelbagai pihak. Terima kasih. 
Himpunan ini bertujuan bagi menyampaikan DEKLARASI yang mengandungi lapan perkara. Bacaan ikrar atau Deklarasi HKR #KL112 itu dibacakan oleh Datuk Saifudin Nasution Ismail dan diulangi oleh sekalian yang hadir termasuk kesemua pemimpin Pakatan yang berada di atas pentas.

Deklarasi itu adalah:
  1. Menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.
  2. Menuntut reputasi dan wibawa Felda di selamatkan.
  3. Menuntut supaya Sabah dan Sarawak diberikan layanan adil dan setara dengan Semenanjung.
  4. Menuntut 20 peratus royalti minyak dikembalikan kepada negeri pengeluar petroleum.
  5. Mengiktiraf dan meningkat profesionalisme kakitangan awam.
  6. Menuntut alam sekitar yang bersih dan sihat.
  7. Menuntut agar Bahasa Kebangsaan dimartabatkan dan Bahasa Inggeris dipertingkatkan.
  8. Menuntut pembebasan tahanan politik.
  9. Menuntut agar kampung2 tradisi dan tempat-tempat warisan dipelihara, dilindungi dan dipertahankan.
  10. Menuntut kehidupan yang lebih baik untuk wanita sebagaimana termaktub di dalam Agenda Wanita Malaysia.

Nampaknya Alhamdulillah, saya mengucapkan ribuan terima kasih buat siaran Berita Utama TV yang rata-rata tidak menyeleweng fakta sebenar berkenaan perhimpunan ini. Cuma yang menjadi tumpuan utama adalah isu kanak-kanak di bawah umur yang turut sama dibawa pleh penjaga mereka dalam perhimpunan. Apa-apa pun saya  secara umumnya berpuas hati sebagai rakyat Malaysia kerana kerajaan membenarkan rakyat jelata untuk berhimpun secara HALAL! Ini merupakan keadilan yang pastinya sentiasa dinanti-nantikan.

Terima kasih juga tidak terhingga buat encik-encik Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang memberi kerjasama yang baik di samping petugas-petugas dari Jabatan Amal Malaysia yang penuh dedikasi. Jazakumullah khaira!

Jabatan Amal Malaysia dapat bekerjasama baik dengan PDRM
Sejumlah petugas Jabatan Amal diperuntukkan bagi memastikan keamanan sepanjang perhimpunan


Selain ucapan dari pimpinan-pimpinan parti Pakatan Rakyat (PAS, PKR dan DAP), hadirin juga disajikan dengan persembahan dari penyanyi rock iaitu saudara Ito dan juga sasterawan negara A Samad Said.

Sedikit soroton sekitar HKR112:

Birdview ketika berlangsungnya HKR112

Banjiran hadirin yang menyertai perhimpunan:


Polis Diraja Malaysia turut memperakui jangkaan jumlah hadirin yang mencecah ratusan ribu.




Peniaga-peniaga di sekitar turut sama merasa tempias rezeki:




Sedikit kesesakan lalulintas namun Alhamdulillah tiada kekacauan huru hara yang tercetus seperti dalam Bersih 3.0 yang lepas:



Harapannya, moga negara kita bakal berlestarikan keamanan demokrasi serta bertunjangkan kepimpinan Islam. Insya-Allah…

Comments

Popular posts from this blog

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.