Skip to main content

Hubbul Furqan -Siri 1-


Assalamualaikum sahabat-sahabat.

Salam Eid Mubarak!

Bagaimana dengan bekalan dari madrasah Ramadhan?

Sudah penuhkah dengan amal soleh?

Moga keluar dari sekolah Ramadhan ini kita masih kuat malah bertambah kuat untuk menyemai benih-benih amal. Semaian yang baik pasti membuahkan buah yang sangat ranum!


Hubbul Furqan. Apa tu?

Jom kita jelajah sebentar.

Formula Cinta!

Ana yakin ramai yang bersetuju jika ana katakan:

“Untuk kuat mencintai sesuatu atau seseorang itu apa sahaja yang ia cintakan pasti kita juga ingin cintakannya..

Segala sesuatu yang berkaitan dengan kecintaan kita itu pasti kita ingin sekali dalaminya..”

Mudahnya ana jelaskan sedikit di sini. Untuk kita kuat mencintai Rasulullah s.a.w pastinya tidak cukup jika kita mencintai diri baginda sahaja. Kita mencintai segala yang berkaitan dengan baginda. Akhlak baginda. Ahlul bait baginda. Para sahabat baginda. Dan apa sahaja yang berkaitan pasti kita ingin selaminya!

Begitu juga dalam hal-hal lain. Jika kita sudah katakan cinta pasti ingin terus-terusan mencintai bukan separuh jalan mencintai!

Hubbul Furqan

Hubbul Furqan 
atau 
Mencintai Al-Furqan
 
Untuk mencintai manusia itu pasti lebih mudah kerana ada respon yang kita nampak di mata kita. Tetapi, tetap dan kukuh mencintai Al-Furqan atau nama lainnya Al-Quran ini pasti banyak cabarannya. Jika sekadar membaca sahaja ditambah dengan kurangnya kefahaman dalam maksud ayat Al-Quran, adakah kita mampu kuatkan rasa cinta kepada kalam Allah itu?

Justeru, untuk menambah rasa kecintaan kepada Al-Quran mestilah kita turut mencintai ilmu-ilmu dan perkara bersangkutan dengannya.

Terdapat banyak cabang ilmu Al-Quran.
Antaranya:
  • Ilmu Tafsir.
  • Ilmu Qiraat.
  • Ilmu Tajwid.
  • Dan ilmu Tarannum.

Di sini ana ingin kongsikan salah satu cabang ilmu Al-Quran yang ana sangat minati.
Iaitu ilmu Tarannum. Tarannum ini merupakan lagu-lagu dalam membaca Al-Quran. Bacaan Al-Quran dengan bertarannum ini indahnya kerana ia dapat membawa kita mendalami ayat-ayat Al-Quran secara tidak langsung. Alunan-alunan dari lagu tarannum haruslah sesuai dengan maksud ayat.

Ramai qari qariah yang baik bacaannya dengan bertarannum. Antaranya, Syaikh Mustafa Ismail, Syaikh Anwar Shahat, Dr. Naina, Syaikh Toha al-Fashni, Syeikh Abdul Basit dan Syaikh Raghib Mustafa Ghalwash.  Begitu juga tidak ketinggalan qari qariah Malaysia seperti Ustaz Ismail Hashim, Ustaz Radhi, dan Syarifah Khasif. Kepada yang belum lagi mendengar alunan indah mereka semua ini jangan lepaskan peluang untuk mendengarnya. Moga dengan kita menambahkan rasa minat kita dalam bidang ini akan menambahkan lagi rasa kecintaan kita kepada Al-Quran!



 Syaikh Mustafa Ismail


Dr. Naina


Syaikh Syahat Anwar


Syeikh Abdul Basit Abdul Samad


Syeikh Toha Al-Fashni


Sumayya Eddeb

Comments

Popular posts from this blog

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.