Skip to main content

Permata Keluarga



Mau anak soleh ka enggak?
Jom hayati bait di bawah ini sebentar.

Anak-anak adalah permata ayah bonda
Penghibur duka lara, menyejukkan mata
Ibarat kain putih yang suci dan bersih
Terpulang bagaimana untuk mencoraknya

Berilah mereka didikan agama,
Kelak bila dewasa, jadi insan berguna
Kepada nusa dan bangsa,
Kepada insan semua

Melenturi buluh biarlah daripada rebungnya
Asuhlah mereka ajarkan mereka akhlak yang mulia
Anak-anak cahaya mata
Anak soleh impian semua
Andainya kita meninggalkan dia
Akan mengalir doa darinya

Didiklah anak-anak kita
Menjadi anak yang soleh
Pabila kita tiada
Jadi penerang alam baqa

Anak soleh permata keluarga
Harta kita paling berharga
Setiap doanya pada kita
Jariah kita di sana
Album : See You D IPT
Munsyid : Unic
http://liriknasyid.com
Sumber http://www.hijjaz.com.my



Sangat suka ana mengahayati lirik lagu-lagu nasyid. Di samping sedap didengar sedap juga mesej yang ingin disampaikan. Begitu juga bagi lagu Permata Keluarga nyanyian kumpulan UNIC ini, ianya terkandung kilauan makna yang sangat tinggi nilainya. Peringatan untuk kita memberikan pendidikan yang terbaik kepada anak-anak kita.


Tetapi.. kalau belum kahwin lagi macam mana ya?

Aduh..gawat ni..

Don't worry.. jika kita belum berkahwin lagi ambillah ini sebagai nasihat berguna bagi kita untuk bentuk dan betulkan apa yang masih tidak betul dalam kehidupan kita sebagai seorang anak. Berbaktilah kepada ibu bapa kita sebaiknya. Jika ibu bapa kita sudah menghadap Allah maka tiitiplah doa buat mereka. Itulah hadiah terbaik dari seorang anak yang soleh..(baca cerpen Anak Soleh)



Jika kita tinjau kisah orang-orang soleh seperti Imam Syafie, Syeikh Qadir Al-Jailani, dan ramai lagi, mereka ini semuanya kita maklum sangat hebat akhlak mereka juga sangat dekat diri mereka kepada Allah. Hebatnya mereka kerana wujudnya insan hebat di samping mereka. Insan yang bernama ibu... 


Dikisahkan tentang ibu Imam Syafie bagaimana beliau melahirkan insan yang tinggi ilmu itu beliau telah mentarbiah (mendidik) dirinya bertahun-tahun sebelum melahirkan Imam Syafie lagi. Akhlaknya dijaga. Ibadahnya dimantapkan. Nah, jika kita mengimpikan anak yang soleh perlunya kita mendidik diri kita terlebih dahulu. insyaAllah kita akan dikurniakan anak yang soleh..(^_^)

  



Jom berazam jadi insan soleh!! 

Comments

Popular posts from this blog

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.