Skip to main content

Istikharah Cinta Ilahi (Sinopsis)




Nur Insyirah Solehah seorang gadis yang tenang perwatakannya. Sesuai dengan namanya Insyirah yang bermaksud ketenangan. Bagai sentiasa terlukis ketenangan di ruang wajahnya. Biar apa jua yang melanda dirinya tidak akan dibiarkan kekalutan menguasai dirinya. Dia tenang dengan dakapan Rahmat Ilahi..

         Insyirah seorang gadis yang lembut. Wajahnya yang manis dipandang bertambah lembut dengan sepasang mata yang redup kurniaan Yang Maha Agung. Dalam kelembutannya jangan ada yang tersalah sangka bahawa dia seorang yang lemah! Dirinya bukan bahan bulian apatah lagi bahan mainan yang mudah diguling-gulingkan!

         Sifat tegas yang ada dalam dirinya bagaikan menjadi satu sifat dominan. Dalam tenang dan lembut Insyirah sangat tegas orangnya. Dia tegas terutama dengan perkara yang melibatkan syariat Islam. Ada di kalangan sahabatnya yang ‘gerun’ akan dirinya. Ketegasannya umpama Umar Al-Khattab versi srikandi. Dia adalah Srikandi Umar!  

         Dalam meniti usia remaja, Insyirah seperti gadis lainnya juga teruji dengan pelbagai ‘kerenah’ kaum Adam. Silih berganti dia teruji. Ujian hati dan ujian iman yang melanda dirinya itu dianggap hadiah berharga dari Allah untuk mentarbiah dirinya menjadi insan yang lebih tegar berdiri sebagai hamba-Nya dan juga sebagai Khalifah-Nya di persinggahan sementara ini.. 

         Kekadang dia rasa tidak tertahan menghadapi ujian hati. Dia juga manusia biasa yang turun naik imannya. Namun, biar lelah biar penat dia yakin dengan janji Yang Esa. Segalanya disandarkan kepada Rabbnya. Di situlah tempat dia mengadu. Di situlah tempat dia merayu. Kerana apa yang didambakannya hanyalah Redho Kekasihnya…   


"Ya Allah..
jika bukan masanya lagi aku berjumpa 
dengan pilihan-Mu untukku 
maka janganlah engkau buka pintu hati ini...
aku takut Ya Allah..
aku takut tersalah melabuhkan cintaku.. 
aku sangat yakin dengan pilihan-Mu..
kerana di situ letaknya cinta Agung-Mu.."



Srikandi Al-Azwar
10 Ramadhan 1432H
Teratak Cinta Baiti Jannati

Bestnye dapat KLIK sini. 
Boleh main game dan macam-macam lagi!!(^_^)

Comments

  1. insyirah??? manis namanya.. anak akak athirah.. akak suka adik2 yg manis sopan dan baik2 macam adik.. dr luaran akak lihat cr penulisan blog adik aa, .. kan kan... bleh tolog translate tulisan kat header apa maksudnya.. tq

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.