Skip to main content

Dari Berdangdut Ke Medan Dakwah, Tahniah Iwan!




Memori daun pisang..
Lalala…

Rasanya walau ana letakkan sebaris lirik lagu tersebut pasti ramai yang tahu lirik lagu apa kan?
Penyanyinya juga mesti tahu kan?

Siapa lagi kalau bukan Iwan berduet dengan Amelina.

Teringat zaman kecil-kecil dahulu. Lagu ini agak famous. Tika itu lagu dangdut agak mendapat tempat di hati rakyat Malaysia. 




Selepas sepinya penyanyi dangdut lelaki ini iaitu Iwan, apa yang ana nampak lagu dangdut  di Malaysia bagaikan turut sama menyepi. Bukan kerana tiada penyanyi dangdut, tetapi kehangatannya bagai sudah menyejuk. Itu di pandangan ana selaku orang biasa-biasa sahaja yang tidak terlalu arif dengan industri hiburan tanah air. Pandangan anda pula?

Baiklah, bukannya point di sini ingin mengulas panjang tentang industri ini. Sesungguhnya ana bukan yang selayaknya.


Satu Transformasi! 


Apa yang ingin dikongsikan di sini adalah rasa gembira ana sebagai saudara seIslam dengan transformasi saudara Iwan menjadi insan yang lebih baik! 


“Barangsiapa yang hari ini adalah lebih baik dari semalam adalah orang yang beruntung, orang yang hari adalah sama seperti semalam adalah orang yang rugi, manakala orang yang hari ini adalah lebih teruk dari semalamnya maka dia adalah orang yang celaka”.  (klik untuk sedikit huraian)


Kelebihannya memiliki  suara yang lunak anugerah dari Allah ini beliau tidak sia-siakan dengan  menghijrahkan diri ke arena dakwah dengan menyampaikan lagu berunsur Islamik dan ketuhanan. Tahniah dari ana kepada Iwan!

Bukan saudara Iwan sahaja yang kita sudah maklum telah melakukan transformasi sebegini rupa, sudah ramai artis-artis tanah air yang telah berhijrah ke arah yang lebih baik! Bob Lokman, Irma Hasmie, Catriona Ross dan ramai lagi. Masing-masing punya cerita tersendiri tetapi yang pentingnya mereka semua ini menuju satu tujuan yang satu, demi mendamba redho Ilahi… 



Mereka sudah, anda pula?

Apabila kita membicarakan perihal orang yang telah berhijrah dan menjadi yang lebih baik ini, sudahkah terlintas di hati kita ingin turut sama membaiki diri kita? Pengislahan diri yang berterusan amat penting dalam Islam kerana ini akan membawa kita lebih dekat dengan Allah Tuhan Pencipta Alam ini.



Tahniah kepada semua yang telah bertransformasi menuju Ilahi!

Comments

Popular posts from this blog

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.