Skip to main content

MTQA kali ke-53, Johan Malaysia!



Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa (MTQA) kali ke-53 telah melabuhkan tirainya sebelum jam 11 malam semalam waktu Malaysia.

Alhamdulillah, kedua-dua peserta Qari dan Qari’ah negara kita telah berjaya meraih JOHAN!
Saudara Amirrahman Abas (finalis Akademi Al-Quran musim pertama)  dan Hajah Puan Suraya Abu Hassan telah mengharumkan nama Malaysia! 



Syabab Pemangkin Kemajuan Agama dan Negara!

Qari dari Negeri Sembilan dan Qariah dari Johor itu kedua-duanya masih muda belia.

Dengan lahirnya individu-individu yang muda belia seperti ini mampu menjadi satu ICON buat anak muda.  

Yang kita harapkan adalah pemuda yang memacu Negara ke arah negara yang tinggi nilai moralnya, akhlaknya dan peribadinya. 

Usaha melahirkan syabab (pemuda) yang berkepimpinan laksana pemimpin agung Muhammad s.a.w wajar mendapat tempat di hati kita semua!

Jika kita ingin menjadi insan yang baik lagi soleh maka lenturkanlah dan asuhkanlah diri kita menjadi pencinta golongan soleh.



Nak Jadi Soleh dan Solehah?

Ada formulanya.

Dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda:

“Perumpamaan teman yang soleh dan teman yang buruk adalah ibarat penjual minyak wangi dan peniup tungku. Penjual minyak wangi bisa memberimu tanpa kita harus membeli, atau (paling tidak) engkau akan mendapatkan bau harum darinya. Sedangkan peniup tungku bisa membakar pakaianmu atau engkau akan mencium bau busuk darinya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Abul Fudhail Al-Jauhari pernah berkata:

“Siapa yang mencintai orang-orang yang berbuat kebajikan, 
maka dia akan mendapatkan barakahnya. 
Bahkan, seekor anjing yang mencintai dan menemani pelaku kebajikan sekalipun 
Allah abadikan dalam ayat-ayat-Nya. 
Anjing tersebut adalah anjing Ashabul Kahfi 
yang dituturkan dalam surat Al-Kahfi.”


Sahabat-sahabat,

Motivasi sudah diberi, formula dan dalil juga sudah. 

Jadi, apa lagi, jom kita sama-sama menjadi insan soleh harapan agama dan negara!






Srikandi Al-Azwar
Erti Hidup Pada Redho Ilahi
23 Sya’ban 1432H/ 24 Julai 2011
Berkelana Mengejar RedhoNYA

Bestnye dapat KLIK sini. 
Boleh main game dan macam-macam lagi!!(^_^)

Comments

Popular posts from this blog

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.