Skip to main content

Hope for Syahrul Barakah



Assalamualaikum. 

Apa persaan sahabat-sahabat sekarang?

Semakin menggebukah rindu untuk bertemu Ramadhan?

Ternanti-nantikah dengan bulan keberkatan ini?

Sudahkah terasa kehangatannya?

Kurang satu jam lagi bagi penduduk Malaysia untuk menginjak masuk suatu fasa yang dikira amat tinggi nilainya bagi umat Islam. 

Ramadhan Kareem. Bulan yang sudah semestinya ditunggu-tunggu bagi pencinta Ilahi.


Tinggi pengharapan!

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Allah berfirman: ‘Setiap amalan manusia itu untuknya kecuali puasa.
Ia untuk-Ku dan Aku yang memberi ganjarannya.’”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bagi pencinta Ilahi, sudah tentu merasakan ini tawaran yang hebat dipromosikan oleh Allah Ta’ala. Ingin melakukan apa sahaja amal yang disukai oleh-Nya. Kerana di situ terdapatnya redho Ilahi.


A Big Hope!

Allah berfirman:

“Wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa
sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa.”
 (Surah Al-Baqarah: 183)

Diakhiri ayat ini dengan perkataan “la’allakum” atau “agar kamu”, sekilas membacanya kita dapat memahaminya sebagai satu pengharapan. Sepatutnya bagi kita menjadikannya  satu harapan untuk menjadi orang yang bertakwa.

Tidakkah kita mahu menjadi hambanya yang bertaqwa? Sedangkan terlalu banyak kepentingan menjadi insan yang bertaqwa. (Klik sini)

Dari segi istilahnya takwa itu bererti waqa (berhati-hati) atau wiqayah (pencegahan. Jadi insan yang bertakwa ialah mereka yang sentiasa berhati-hati dan mencegah dirinya dari melanggar hukum Allah Ta’ala secara lahir mahupun batin! 

Inilah yang menjadi pengharapan besar bagi kita. Mana tidaknya, tidakkah kita terfikir bila berakhirnya Ramadhan nanti jika kita tidak mencapai target takwa ini apakah kiranya puasa kita yang sebulan berkesan? 

Bukankah jaminan serta pengharapan yang difirmankan Allah jelas sekali menunjukkan takwa dan berpuasa itu bagaikan kembar yang sepatutnya tidak dipisahkan?  


Ayuh sahabat-sahabat,

Kita kejar TAQWA dari bulan tarbiyyah ini.

Moga dari TAQWA membuka jalan kita untuk menjadi hamba Allah yang cemerlang dunia dan akhirat!

Bermula Maghrib sekejap lagi jom kita transform diri kita! Transform menjadi insan yang berTAQWA dan lebih berTAQWA dari sebelum ini!  


Srikandi Al-Azwar
Erti Hidup Pada Redho Ilahi
29 Sya'ban 1432 H/ 31 Julai 2011
Teratak Cinta Baiti Jannati

Bestnye dapat KLIK sini. 
Boleh main game dan macam-macam lagi!!(^_^)


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.