Skip to main content

Rintihan Seorang Hamba di Pengakhiran Hijriy...



Tik…tik…tik…

Meniti detik waktu…
Merentas perjalanan masa…

Sedar tak sedar tahun baru Hijriy bersua lagi…

Salam Ma’al Hijrah…Salam Awal Muharram…Salam 1432 H! kepada semua muslimin dan muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah sekalian.

AllahuAkbar! AllahuAkbar!

Dialah yang Maha Pencipta..Dialah Maha Agung..Dialah Maha Kaya..
Segala kebesaran dan puji-pujian hanyalah kepadaNya..Allah ‘Azza Wajalla.

Tahun Baru Hijrah detik waktu menyingkap tabir diri tabir seorang hamba kepada yang bernama alKhaliq.

Tangan menadah menghadap arRahman di hujung 1431H. Memohon…





Hati kecil terdetik..iman yang rapuh tersedar.. ‘aqal yang lemah bertafakkur..terlalu banyak dosa dan noda pernah dilakukan..bukan dalam sepanjang Tahun 1431H sahaja malah tahun-tahun sebelumnya..


Dalam rintihan seorang insan..dalam runtunan seorang makhluq..dalam rayuan seorang hamba kepada asSamii’ ( السميع).. Dia Maha Mendengar setiap kalimat dan detik hati hamba yang diciptakannya..


Ya Allah..jika dikira setiap butir pasir di pantai belum pasti menyamai banyaknya khilaf yang pernah dilakukan hambaMu ini…


Dia yang bernama arRahim (الرحيم) itu tidak pernah menolak hambaNya yang ingin taqarrub kepadaNYA..
Dia yang bernama atTawwab (التواب) dan Dia yang bernama alGhaffar (الغفار) itu sentiasa menerima taubat dan sedia mengampunkan dosa-dosa yang pernah dilakukan hamba-hambaNYA..




Dari Anas RA meriwayatkan bahawa nabi SAW bersabda;
Setiap orang melakukan dosa,
Dan sebaik-baik orang yang melakukan dosa itu ia bertaubat.
-Hadis Riwayat Tirmizi-

Dari Abu Bakar As Siddiq RA meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda;
Barangsiapa selalu beristighfar kepada Allah, dia tidak akan digolongkan
dikalangan orang-orang yang melakukan dosa,
Walaupun dalam sehari dia melakukan tujuh puluh dosa.
-Hadis riwayat Abu Daud-



Moga tersingkap tabir diri....

Comments

  1. Selamat Tahun Baru, Kak Nadia!

    ReplyDelete
  2. Salam Ma'al Hijrah kembali..
    Syukran 'alaikum...(",)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

FORMULA PENTING MATEMATIK UPSR

Seringkali anak-anak pelajar menghadapi masalah dalam menganalisis potensi diri dalam pembelajaran. Kekadang masalah yang kecil dikatakan besar. Sedangkan potensi dirinya adalah besar berbanding sangkaannya.
Begitu juga halnya dalam subjek MATEMATIK. Seringkali pelajar berasa susah. Sedangkan sebenarnya tanpa sedar masalah utamanya adalah FORMULA. Sangat sayang sebenarnya anak-anak pelajar yang punya potensi A+ tidak dapat menjawab soalan hanya kerana kekeliruan dalam penggunaan formula. Justeru, di sini ingin saya kongsikan beberapa formula yang dikira penting dalam menjawab soalan matematik. Selamat mencuba!



Nombor, Perpuluhan dan Masa

Jarak, Jisim dan Isipadu

Luas, Isipadu dan Perimeter



Purata dan Peratus

Terima kasih atas kesudian anda mengambil sedikit perkongsian input dari blog saya ini. Saya cuba membantu sekadar kemampuan saya. Jika ada sebarang permasalahan berhubung kaedah ini boleh e-mail terus secara personal kepada saya. Kepada yang ingin saya kongsikan kompilasi formula ini …

DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR

▶ DOA KETIKA MENGIBAS TEMPAT TIDUR


بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:

Dengan nama-Mu Wahai Tuhanku, aku baringkan badanku dan atas nama-Mu aku mengangkatnya, dan jika Engkau menahan diriku (matikan aku), maka rahmatilah daku, dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah sebagaimana Engkau menjaga hamba-Mu yang soleh.

Kelebihan : Rasulullah berkata : "Apabila seseorang dari kalian hendak tidur, maka hendaklah dia mengibaskan di atas tempat tidurnya dengan kain sarungnya, karena dia tidak tahu apa yang terdapat di atas tempat tidurnya.

[Direkod Oleh Al-Bukhari: 6320]
Selepas itu, bacalah... 
1) Ayat Kursiy 2) Surah Al-Ikhlas 3) Surah Al-Falaq 4) Surah An-Nas Kemudian, tarik nafas dan hembuskan di telapak tangan...dan sapulah ke seluruh badan. Moga menjadi perlindungan.
AKHIR SEKALI! Jangan lupa baca DOA SEBELUM TIDUR ^^


Metodologi Penulisan Kitab Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Ibn Kathir merupakan salah sebuah kitab Tafsir bil-Ma’thur yang menduduki tempat kedua selepas Tafsir al-Tabari. Ia adalah sebuah kitab tafsir yang terkenal dan menjadi rujukan utama untuk ulama tafsir dan masyarakat Islam seluruh dunia. Kitab Tafsir Ibn Kathir lebih dikenali dengan nama: Tafsir al-Qur’an al-A’zim (تفسير القران العظيم  ) yang telah diterbitkan secara meluas dalam pelbagai versi olahan dan cetakan.